tisdag 18 september 2012

Det är ju så roligt!

Godmorgon!

Först tänkte jag bara skriva idag att jag har ont och är trött och har inte lust att skriva någonting men sen tänkte jag efter. Ingen vill lyssna på sånt gnäll. Då tänkte jag inte skriva någonting alls. Så tänkte jag efter igen. Det finns alltid något att svamla om. Vad ska jag annars göra medan jag dricker mitt "dagsattvaknate"?

Igår var jag allt utom taggad för att åka till kurserna och jag tror min kollega Emma var lite orolig när vi var på väg dit för hur det skulle gå. Hon kom hem till mig för att samåka och jag tyckte att vi hade allt tid i världen. Det hade vi inte. Jag var förvirrad på tiden. På vägen dit höll jag på att köra fel. Jag var allmänt förvirrad. Huvudet är fullt. Hur skulle detta gå?
Det gick alldeles utmärkt. Jag snurrade inte till det alls. Mycket tack vare Emma men också för att jag har så jäkla roligt när jag jobbar och glömmer allt annat. Emma är bra på att hålla reda på mig när jag inte riktigt funkar.

Det fortsätter att vara osäkert med allting även om jag har fått lite rapporter som gör att jag vågar hoppas. Vilket fall som helst kör jag på som vanligt tills någon säger något annat. Det kommer att ordna sig.
Därför tjatade jag på om fortsatta kurser. Hur viktigt det är och framför allt hur kul det är att ge hunden den där kvällen i veckan då det bara är jag och hunden. Jag har så många duktiga deltagare denna omgången så jag håller tummarna att samtliga anmäler sig vidare. Ok, det är kanske att hoppas för mycket men varför inte?

Här finns miljö/lydnad där vi arbetar med att göra hunden störningstålig i olika miljöer. Hittar lugnet på en massa olika platser. Så nyttigt.

Vardagslydnad. Kursen som följer på valpkursen. Kanske den viktigaste kursen av alla. Valpen kommer in i könsmognaden och det är viktigare än någonsin att jobba.

Allmänlydnad. Här jobbar vi på att få precision i alla momenten. Hunden ska vara lös. Det handlar mycket om att våga lita på sin hund. Här är det extra roligt när man ser hur snabbt det funkar när man bara vågar.

Inkallning/lösträning! Kursen alla behöver för att ge hunden den frihet under ansvar som vi alla vill ge dom. Här jobbar vi i ett ganska högt tempo under en timme. Inkallning är kul och det har vi på denna kurs.

Aktivering. Hjärngympa! Så viktigt för hunden och så roligt!

Det finns en hel del och jag hoppas att jag kan starta alltihop. Det är ju så roligt!

Kurserna finns här:   http://www.bonizashundskola.se/kurser

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: