söndag 16 september 2012

Stadsträning igen!

Godmorgon!

Stadsträning med valparna och inte tog jag fram kameran inte. Nejdå. Jag är nog sämst av alla på detta . Men. Jag kan, återigen, tjata om vikten att låta valparna testa olika miljöer, underlag och att titta på saker som vi ser som helt naturliga men som är väldigt konstiga för valpen. Här fanns trappor. Olika sorter, med konstiga galler, trappor man kan se rakt igenom, olika lutning. För oss samma sak men för valparna.....

En fladdrande ballong. Usch, otäckt sa en del. Med oss på rundan var en underbar vuxen goldengosse som skyggade för denna ballong. Vad gjorde mina härliga deltagare då? Stannade, studerade och pillade på ballongen och man kunde riktigt se när hundarna tänkte: "ok, då var det väl inte så farligt då". Nyfiket sträckte dom sig fram i tryggheten av att människorna visade att det inte var farligt.

Kunde dom jobba då? Jadå, bland människor och förbipasserande hundar tränade dom både följsamhet och hur man hälsar. När vi sen vandrat genom stan bland bussar, cyklar och en massa andra hundar och slog oss ner på torget var valparna så slut att det tog en stund innan dom kunde slappna av.Vi gav dom tid. Tid att studera. Tid att ta in. Trygghet av att vara i grupp. Doris vaktar, tyvärr, sin lilla flock av valpar från alla andra hundar som har mage att passera oss där vi sitter. Som en drottning ligger hon där i mitten och när hon inte somnar, vilket hon ofta gör, ser hon till att inga hundar kommer fram till oss. Mina valpar, säger hon.

Jag vill ge en eloge till denna lilla grupp jag har på valpkurs denna omgången. Som ni jobbar, lyssnar, frågar och engagerar er i era valpar. Underbart!

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: